Integration process of young sub‐Saharan African migrants in Switzerland (Geneva and Vaud districts)
DOI:
https://doi.org/10.25071/1929-8471.126Abstract
The article refers to our study on the integration process of sub‐Saharan African migrants in Switzerland (Geneva and Vaud districts). We considered three dimensions of integration: education and professional insertion; identities and cultural memberships; and the perception of physical and mental health states. Our nonrepresentative sample was heterogenous and composed of 26 young people (14 born in Switzerland or arrived before 6 years and 12 young people arrived after 6 years). The qualitative research methods used were: semistructured interviews with youth, social, health and education professionals and with persons in charge of some sub-Saharan African migrant associations. A questionnaire on physical and mental health was also given to the sample of young people.
References
Allemann-Ghionda, C. & Lusso-Cesari, V. (1986). Les échecs scolaires des enfants des travailleurs immigrés en Suisse : causes, mesures en cours d’application, perspectives. Aarau : Centre Suisse de Coordination pour la recherche en matière d’éducation.
Batumike, C. (2006). Etre noir africain en Suisse. Intégration, identité, perception et perspectives d’avenir d’une minorité visible. Paris : L’harmattan
Becker, R., Jäpel, F. & Beck, M. (2011). Statistische und institutionelle Diskriminierung von Migranten im Schweizer Schulsystem : oder werden Migranten oder bestimmte Migrantengruppen in der Schule benachteiligt ? Bern: Universität
Bolzman, C., Fibbi, R. & Vial, M (2003). Secondas- Secondos. Le processus d’intégration des jeunes adultes issus de la migration espagnole et italienne en Suisse. Zurich : Seismo
Camilleri, C.(1980). Les immigrés maghrébins de la seconde génération: Contribution à une étude de leurs évolutions et de leurs choix culturels, Bulletin de psychologie, 347, 987-995.
Cattafi- Maurer, F., Abriel, G., Dasen, P.R., De Carli, L., Lack, C., Peccoud, K. & Perregaux, C. (1998). Vivre en précarité. L’accès à une formation professionnelle des jeunes migrants en situation juridique précaire. Genève, Université de Genève- Centre de Contact Suisses-immigrés.
Darbellary, K & Cesari Lusso, V. (2003). Réussite de l’intégration scolaire des jeunes portugais : quelles ressources psychosociales ? Cahiers de Psychologie, 38, 3-12
De Smet, N., Ducoli, B. & Kulakowsky, C. (1984). Jeunes immigrés : la quête d’identité. In D. Grootaers (Ed.), Culture Mosaïque: Approche sociologique des cultures populaires (pp.135-148). Bruxelles : Edition Ouvrière.
Dinello, R. (1985). Adolescents entre deux cultures. Paris: L'Harmattan.
Ditisheim, M. (1995). "Je fais deux vies...". Migrations et Adolescence. Vous avez dit...pédagogie, no 35, Université de Neuchâtel, Sciences de l'éducation.
Doudin, P.A. (1996). L’école vaudoise face aux élèves étrangers. Lausanne
Efionayi- Mäder, D., Moret, J. & Pecoraro, M. (2005). Trajectoires d'asile africaines. Déterminants des migrations d'Afrique occidentale vers la Suisse. Neuchâtel. FSM
Ezembe, F. (1996). La construction de l’identité chez les adolescents issus de l’immigration africaine. Migrations et société, 8, 44, 33-45.
Eyer, Ph & Schweizer, R. (2010). Les diasporas somalienne et érythréenne en Suisse. Berne : Office Fédéral des Migrations.
Gretler, A., Gurny, R., Perret-Clermont, A.N & Poglia, E. (Eds.) (1989). Etre migrant: Approches des problèmes socio-culturels et linguistiques des enfants de migrants en Suisse. Bern : Peter Lang.
Khanlou, N., Beiser, M., Cole, E., Freire, M, Hyman, I, Kilbride- Murphy, K. (2002). Promotion de la santé mentale des jeunes immigrantes: expériences et estime de soi post-migratoires. Canada : Fonds de recherche en matière de politiques de condition féminine Canada
Piguet, E. (2004). L'immigration en Suisse. 50 ans d'ouverture. Lausanne : Presses Polytechniques et universitaires romandes.
Renard, F. & Doumont, D. (2004). Immigration et santé des adolescents. Rapport de recherche. Bruxelles : Université Catholique de Louvain.
Santé Canada (1999). Recherche sur l’immigration et la santé au Canada. Ministère des travaux publics et des Services gouvernementaux du Canada.
Von Overbeck Ottino, S. & Ottino, J. (2001). Avoir ou être: Tribulations identitaires chez les adolescents migrants. L’autre, Cliniques, Cultures et Sociétés. 4, 2 (1), 95-108. DOI: https://doi.org/10.3917/lautr.004.0095
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright for all content belongs to the author(s). All materials are published with a CC BY 4.0 license.